Az alapgyakorlatok fontossága, előnyei

A jóga alapgyakorlatok egyaránt ajánlottak a gyakorlott jógázókszámára bemelegítésként, a kezdő jógagyakorlókrészére testrészeik felkészítéséhez a komolyabb fizikai kondíciót igénylő ászanák elsajátításához, gyakorlásához.

A testünkben található  izmok, ízületek a mozgás mellett egyaránt igénylik a lazítást, nyújtást is. A mindennapi életünk során ízületeinket, izmainkat nem egyenlő mértékben terheljük, vannak, amelyek nagyobb igénybevételnek vannak kitéve, másokat azonban kevésbé használunk.

A civilizált élet mozgáshiánya és túlzott intellektualitása miatt a szervezetünk energia-egyensúlya megbomlik. Ha kiegyensúlyozatlanság jön létre, a negatív hatás megmutatkozik a test anyagcseréjében, és a test megbetegszik. Ezek a gyakorlatok nagyon egyszerűek, mégis a leghatékonyabban szabályozzák a testet alkotó energiákat, eltávolítják a gázokat, savakat, s egyéb méreganyagokat.

 

Amennyiben nem kezeljük a testünkben kialakult energiablokkokat - amelyek egyaránt származhatnak lelki, és testi rendellenességekből (pl. stresszes életmód, rossz testtartás...) – és energiacsatornáink stabilan elzáródnak, idővel az izommerevséget és kisebb rendellenességeket felválthatják a szervi, fizikai működési zavarok.

A finom, harmonikus mozgatással ellensúlyozhatjuk az eltérő terhelést, az alapgyakorlatokkal fellazítjuk az ízületeket, ellazítjuk izmainkat, felszabadítjuk a testünkben kialakult energiablokkokat, és egyúttal megakadályozzuk az újabb energia gócok kialakulását.

 

A Pávanamuktászana gyakorlatok 3 fő csoportra bonthatók:

 

1. Izmokra, ízületekre ható gyakorlatok:

A gyakorlatok fellazítják a test ízületeit, felszabadítják az energiablokkokat, fizikailag nem igényelnek nagy erőkifejtést, ezért idősebb emberek, sérülésből rehabilitálódó, reumás panaszokkal, magas vérnyomással vagy szív rendellenességgel együtt élők számára is kifejezetten ajánlottak. Ajánlatos őket a mindennapos ászana gyakorlatok elé iktatni, hogy kilazítsák az ízületeket és rugalmassá tegyék az izmokat.

A gyakorlatok kiterjednek a lábujjak, boka, térd, csípő, kéz, csukló, könyök, vállöv, nyak mozgatására.

 

2. Emésztőrendszert harmonizáló gyakorlatok:

A gyakorlatok erősítik az emésztőrendszert, a hasizmokat, oldják a hasi tájékon kialakult energiablokkokat. Hasznosak a szelek és gázok eltávolítására a gyomorból és bélrendszerből. Univerzális gyógymód azok számára, akiknek rossz az emésztésük.

A gyakorlatok minden irányba nyújtják, illetve ellenirányként préselik a hasi részt, egyúttal masszírozva a hasi szerveket.

 

3. Energiablokkokat oldó gyakorlatok:

Főleg kezdő csoportokban, de még rendszeres jógázók körében is gyakran találkozunk olyanokkal, akik merevnek érzik a testüket, ezért nehezek számukra a klasszikus jóga testhelyzetek. Ezek a gyakorlatok nagy segítséget nyújtanak az ászanák elsajátításában.

De mi is az energia blokk? Az energia prána (vitális energia) formájában zavartalanul kell, hogy keringjen a testünkben. A helytelen anyagcsere-folyamatok és a magas stressz szint miatt gátolva van az energia áramlása – ennek egyik következménye lehet a merevség, izomfeszültség, reuma.

A gyakorlatok célja a szervezet (és célzottan a medencetájéki területek) energiaáramlásának helyreállítása, a pangó részeken az energiaáramlás fokozása, az energiablokkok feloldása, a mérgező anyagok eltávolítása.

A pózok jótékony hatást gyakorolnak a hormonháztartásra, a szaporítószervekre, így menstruációs panaszok és termékenységi problémák esetén is hatékonyan alkalmazhatók.

 

A Pávanamuktászanák hatásai, fontosságuk: 

  • A gyakorlatok során fokozatosan fejlesztjük az igénybe vett izomcsoportokat, az egyes testrészek állóképességét és rugalmasságát.
  • A nyakgyakorlatok napközben, ülőmunka esetén is felfrissülést eredményeznek, megelőzhetjük vele az izomgörcsöket, a fejfájást, koncentrációzavart, fáradékonyságot.
  • Reggeli ébredéskor néhány perces frissítőként szolgálhat.
  • A jóga ászanák is könnyebben végezhetők, erőteljesebb hatást érhetünk el velük megfelelő bemelegítést követően.
  • Ízületeink, izmaink könnyebben viselik az ászanákkal járó ideiglenes megterhelést, ha folyamatosan karbantartjuk őket.
  • A pózok többsége azonnal elkezdhető és kortól függetlenül – odafigyeléssel - megerőltetés nélkül  gyakorolható.
  • Az energiablokkok megszűnése, feloldása jótékony hatást gyakorol egészségünkre, közérzetünkre, életvitelünkre.

 

 

Forrás:        Sasváriné Limbach Anita, Dr. Timcsák Géza – Pávanamuktászanák

                     www.yoganet.hu