Kismamajóga Nyíregyházán - több mint egy egyszerű kismamatorna

A kismamajóga holisztikus szemléletű felkészülés a szülésre és az anyaságra. Ez a várandós nő igényeire adaptált jógamódszer testi-lelki-szellemi megközelítésmód, mely segítségével a várandósság időszaka és a szülés a legtermészetesebb, legpozitívabb élménnyé tehető a várandós nő és babája számára egyaránt. Így értehető, hogy a  kismamajóga több mint terhestorna. A várandósság bármelyik szakaszában elkezdhető, nem szükséges hozzá jógás tapasztalat!

A kismamajóga módszere a klasszikus jógafilozófián alapszik, de a jógatechnikákat a terhes nő igényei szerint módosítja, s ötvözi a nyugati orvostudomány anatómiai és fiziológiai tudásával valamint az ajurvédikus tanításokkal.

A kismamajóga nem csak gimnasztika, terhestorna, bár először testgyakorlati aspektusát érzékeli a gyakorló, gyermekét váró nő. Megtalálható eszköztárában az ősi, természeti népek vajúdást és szülést segítő technikái, fájdalomcsillapítási praktikái, légzőgyakorlatok, relaxációs és egyéb mentális technikák, életviteli tanácsok.

A kismamajóga kevésbé megterhelő testgyakorlatai és légzéstechnikái javítják a várandós nő fizikai egészségét, jó kondíciót eredményeznek. Nemcsak az izmokra, az ízületekre, a légzőszervekre hatnak pozitívan, hanem a szívműködésre, keringésre, idegrendszerre, nyirokrendszerre és pszichés funkciókra is. A jógagyakorlatok pszichoszomatikus hatásúak – gyakorlásukkal el lehet jutni az ellazultság, a belső béke és harmónia állapotába. A várandós nő egészségének megalapozásával és megőrzésével együtt a magzat optimális fejlődéséhez is hozzájárul e tudatos gyakorlatrendszer.

A várandós nő teste hatalmas változásokon megy keresztül – a kismamajóga nemcsak követi e változásokat, de segít lelassulni, megélni és elfogadni e változásokat. Segít megérkezni a jelenbe, s átélni azt a maga teljességében.

A negatív gondolatok, a félelmek, a szorongás idegrendszerünk labilitásának fő okai, ezáltal sok fizikai és lelki szenvedést okozhatnak, különösen a várandósság érzelmi ingadozásainak időszakában. Szem előtt tartva, hogy minden érzelem, gondolat kifejti hatását a magzatra, a kismamajóga módszereket kínál az elme lecsendesítésére, a félelmek feloldására, a belső elégedettség és pozitív gondolkodás elérésére is.

A jóga ősi önfejlesztő rendszere kiegyensúlyozza a test-lélek-szellem működését, ezért a kismamák testedzésének és szülésfelkészítésének egyre népszerűbb módjává válik világszerte. Segít kapcsolatot teremteni a növekvő magzattal, előkészíti a testet a szülésre, a mély légzéssel végzett lazítás hatásosan enyhíti a zavaró érzelmeket, jó közérzetet és az elégedettség érzését kelti. Segítségével könnyedén átjutunk az anyává válás egész életet megváltozató folyamatán.

A jóga a testgyakorlás olyan hatékony formája, melyet akkor is el lehet kezdeni a várandósság során bármikor, ha előtte nem jógázott soha a kismama. (A 8-13. héten javasolt szünetet tartani az intenzív mozgásban és mindössze relaxációs- és légzőgyakorlatokat ajánlott végezni.)

A jógázás legáldásosabb hatása, hogy csökkenti a mindennapos stresszt, így kellemesebbé teszi a belső környezetet a növekvő magzat számára. A testben éppúgy növeli a rugalmasságot, mint az elmében. A baba növekedésével a jóga alkalmas erősítésre, áthangolásra, lazításra, és több helyet biztosít a babának. Amint egy adott testtartásban megnyújtózik a várandós nő, ezzel együtt megtanul természetesen ellazulni, és elkezd bízni teste veleszületett bölcsességében. A jóga megteremti a test és az elme harmóniáját, könnyebbé téve azoknak a döntéseknek a meghozatalát, melyek fizikailag és érzelmileg is megfelelőek ebben a sorsdöntő időszakban.

A speciális gyakorlatok a terhességgel járó kellemetlenségek enyhítésében is segítségül szolgálnak. A kihívást jelentő testhelyzetek végrehajtása alkalmazkodó készségünket, kitartásunkat, akaraterőnket növeli. Az egyensúlygyakorlatok a fizikain túl a lelki-mentális egyensúly megteremtéséhez, a tisztánlátáshoz is hozzásegítenek. Bár a kismamajóga fizikai gyakorlatai az egész testet átmozgatják, lazítják és erősítik, mégis kifejezetten arra a területre összpontosítanak, mely a szülés során a legérintettebb: a medence, csípő, medencealapi izomzat területére.

Kismamajóga gyakorlás során egy nő felismerheti a légzésében rejlő hatalmas energiaforrást, melyet sokrétűen használhat a várandósság és a szülés alatt. A jóga segít odafigyelni a test jelzéseire és a baba igényeire. Gyakorlásával az élet minden területén intuitívabbá, kiegyensúlyozottabbá válik a várandós nő, ami nagyban hozzásegíti ahhoz, hogy e 9 hónap végén szülése is maradandóan szép élmény legyen saját maga és babája számára is.

A kismamajóga gyakorlás csoportos foglalkozások keretében történik, így intenzív közösségteremtő ereje is van. Az ugyanazt az élethelyzetet megélő nőtársak körében oldottabb a beszélgetés, az információcsere; a támogató, megértő jelenlét segíthet félelmeket, mélyre rejtett szorongásokat átbeszélni, feloldani. Felébredhet a terhes nőben az igény és a bátorság a hallottak alapján saját igényeket megfogalmazni szülőorvosa, szülésznője felé, amellyel szülésélményét pozitív irányban befolyásolhatja.