A kismamajóga gyakorlás hosszú távú vonatkozásai

A várandósság és a szülés során tapasztalható sok-sok pozitívuma mellett hosszú távú vonatkozásai is vannak a kismamajóga gyakorlásának.

Egyrészt az a rugalmasság, amelyet egy nő a jógával testében és elméjében kifejleszt, hasznára lesz a későbbiekben is. Nem a tornáztatás az elsődleges cél, hanem a mélyebb, magunkba irányított figyelem, melynek segítségével kiéleződik a kismama testtudatossága, könnyebben észreveszi a teste jelzéseit a későbbiek során is. Fizikai hatásaként nő az állóképesség, erősödnek az izmok, rugalmasabbá válik a bőr. De mindezek mellett a jóga következetes gyakorlásával elérhető egy olyan mentális szint, ahová a napi stressz, gondok, bajok nem szűrődnek át, s amellyel már a valóban lényeges dolgokra fordítjuk figyelmünket, a felesleges impulzusok nem érnek át a „szűrőnkön”.

A várandósság alatt elsajátított gátizom gyakorlatokkal rugalmasabb, tonizált medencealapi izomzatra tehet szert, melyet a szülés utáni gyakorlással könnyedén regenerálhat. Hiszen a medenceöv nőiségünk szempontjából kiemelkedő jelentőséggel bír, így ha itt probléma jelentkezik, az olyan komoly pszichés tünetekkel is társul, mint az önértékelés romlása, önbizalomhiány, szégyenérzet, depresszió. A szülés után regenerált gátizomzat visszahat lelki egészségünkre is: nő az önbizalom, javul a szexuális élet minősége, sőt általa megszűnhet az aranyér, inkontinencia, stressz inkontinencia is.

A jógagyakorlástól fizikailag fitt kismamák lelkileg is kiegyensúlyozottakká válnak, akik teljes mértékben képesek gyermekük felé fordulni, odaadóan gondoskodni róla. Nyugodtabbak, képesek energiáikat összpontosítani és a várandósságot valamint a gyermekáldást a maga teljességében megélni.

A várandósság vége felé már olyan módszereket is elsajátíthat a gyermekét váró nő, melyeket a gyermekágyban saját regenerációjához végezhet, így egészségesen, energiával teltebben, tudatosabban nézhet szembe az anyasággal együtt járó kihívásokkal. A kismamajógát gyakorló nők körében kevésbé alakul kis a szülés utáni depresszió.

A mentális gyakorlatokkal elsajátított kapcsolatfelvétel megerősíti az anya-gyermek kapcsolatot, elmélyíti kettejük kommunikációját, mely hosszútávon alapozza meg jó viszonyukat

A kismamajóga tudatosítja egy nőben a választás lehetőségét szülésének körülményeit illetően. A mennyiben a jóga által támogatott természetes, háborítatlan szülésélményt választja, úgy megmentheti magát és gyermekét egy sor, nyomasztó, egész életet meghatározó negatív élménytől. De akárhogy is fog szülni egy jógát gyakorló nő, az biztos, hogy szülésének nemcsak tehetetlen tárgyává, hanem alanyává válik, tudatosan megélve annak minden momentumát.

A kismamajóga órák keretében szerzett holisztikus szemléletét a gyermekgondozásban is integrálhatja, így magabiztosan segítheti elő a gyermek jól működő immunrendszerének kialakulását, egészségének megőrzését, lelki-mentális fejlődését.

Másrészt a születendő gyermek tekintetében elmondható, hogy életének harmonikus alapjaihoz járul hozzá az anya tudatos jógagyakorlása. A tapasztalat szerint azok a kisbabák, akiknek édesanyja várandóssága alatt jógázott, gyorsabban fejlődnek mind mozgásukban mind pedig szellemileg, nyugodtabban és kiegyensúlyozottabbak, intelligenciahányadosuk magasabb azonos korú társaikénál. Általában ezek a babák babás jóga keretében újra találkoznak, és már életük e korai időszakában kellemesen szocializálódnak.