A baba jóga

1.    Serkenti a baba fejlődési folyamatát. Minden szervrendszerét és érzékszervét stimulálja, segít a gyakori csecsemőkori nehézségeken, lelki megnyugváshoz vezet.

2.    Segíti az optimális kötődés kialakulását. Megtanít figyelni a baba jelzéseire, értelmezni azokat, és megfelelő választ adni rájuk.

3.    Vitalitásgenerátor. Egyszerre nyújt derűt, fizikai élénkséget és testi kontaktust, melyeknek közös jellemzőjük, hogy a szervezet biológiai szintjén kedvező folyamatokat indítanak el.

4.    Az anya szülés utáni gyógyulását, jó kondíciójának és életenergiájának újrateremtését eredményezi.

 

Az újszülött testi kapcsolatra való igénye nem szeszély, hanem éppen olyan biológiai szükséglet, mint az éhség. Gondoljunk csak bele: az anyai méh meleg ölelése és a születés szörnyű szorítása után marad a babaágy jeges magánya. Hogyan oldhatjuk fel e hirtelenjött gyökeres változás okozta szorongást?

A testi érintés hiánya csecsemőkorban életre szóló érzelmi sérülésekhez vezethet. A csecsemőkor az alapvető bizalom és remény kialakulásának időszaka. A csecsemő, akinek biológiai szükségleteit nem elégítik ki, gyanakvó és bizalmatlan gyermekké, majd felnőtté válik, aki kételkedik a feléje irányuló érzések, érzelmek őszinteségében. Nem szabad hát félni az első hónapokban a gyermeket hosszan ölben tartani, magunkhoz szorítani, mert ez a meleg, bensőséges kapcsolat az anyával nem teszi elkényeztetetté, sőt: esélyt biztosít számára arra, hogy szeretni, és a kapott szeretetet értékelni tudó emberré váljon.

Táplálni kell a gyermeket, de nem csak tejjel. Simogatni, ringatni, masszírozni és mozgatni kell. Olyan országokban, ahol az emberek megőrizték a természethez, s az ember természetéhez fűződő közvetlen kapcsolatot, az asszonyok még tudják ezt. A modern nyugati világ egyre gyorsuló tempója mellett kisbabáinknak minden lehetséges eszközt meg kell adnunk, hogy jó közérzetük, nyugalmuk alapjait megteremtsük. Ezekhez az alapokhoz életük során majd mindig vissza tudnak nyúlni.

A babás jóga a klasszikus jóga elemeit az indiai tradicionális babamasszázzsal és a természeti népek gyermekgondozási szokásaival ötvözi. A babás jóga közös vidámság – szórakoztató és szeretetteljes módja a babánkkal való együttműködő érintkezésnek, a minőségi együttlétnek. Ugrásszerűen javítja az anya-gyermek kapcsolat minőségét.

Gyakori, hogy annyira féltjük az érzékeny kisbabákat, hogy még a mozgás és az érintés örömétől is megfosztjuk őket. A mai szülők számára kínált eszközök és módszerek nagy része elválaszt a babától és azt sugallja, hogy az érintés hiánya természetes állapot. Pedig mindannyiunknak érdeke, hogy közelebb kerüljünk hozzájuk. A kisbabával való közös jógázás nem csupán az egészségre van jó hatással, hanem a közérzetre és a belső békére is.

A babás jóga gyakorlás során a cél az, hogy segítsünk a szülőnek és gyermekének abban, hogy el tudjanak lazulni a mozdulatok közös élvezetében. Így kialakul a bizalomnak egy olyan alapja, ahol a baba boldogan tud mozogni és elkezdheti felfedezni a világot.

A szülő és gyermeke boldog korai érintkezése fontos előfeltétele a gyermek optimális fejlődésének, hiszen a szülő-gyermek életre szóló kapcsolat az első három évben alakul ki. A csecsemőknek nyitva van a szívük és az elméjük, készek új élmények befogadására, kívánják a kommunikációt és a közösséget – erre alapoz a babás jóga.

Az érintéssel együtt járó mozgás az egyik legerősebb inger, ami egy újszülöttet érhet.Az érintésről kimutatták, hogy a szervezet légzési, keringési, emésztő-, immun-, ideg-, endokrin rendszerének működését egyaránt fejleszti. A babás jóga serkenti a fejlődés folyamatát.

Egy rövid gyakorlás során a babának annyi testi aktivitást nyújtunk, amennyit akkor kapna, ha egész nap foglalkoznánk vele. Így hozzájárul a mély alváshoz is, nyugodtabb lesz. A babás jóga segíti egymás megismerését és a szülő-gyermek kommunikációt. A jóga gyógyítja szülési traumát. Pozitív stressz hatása miatt a gyermek élvezni fogja a kihívásokat, meg tanul együttműködni másokkal és aktív módon játszani. A jóga részét képező relaxáció pedig segít a szülőnek is abban, hogy megbirkózzon a gyereknevelés kezdeti nehézségeivel és az új stresszhatásokkal.

 

Hogy néz ki egy babajóga óra?

 

A csecsemőknél a bőr mindennél fontosabb. A bőr az első érzékszerv, ez gyűjti az ismereteket. Ezért a foglalkozást rövid masszázzsal kezdjük, amely ősi, egyszerű, mélyreható művészet.

 

A babás jóga részben a baba passzív átmozgatásából, majd aktív gyakorlatozásából áll. A zene és ének nagyon intenzív stimulációt biztosít a babák idegrendszerének, így a mozdulatokat, fejlesztő játékokat mondókákkal, gyermekdalokkal kísérjük. A folyamat végén közös relaxációval biztosítjuk az aktivitás és passzivitás egyensúlyát – hogy megfelelő életmintát adjunk át nekik.

 

A mamáknak mentális szempontból is előnyös, ha minél hamarabb társaságba kerülnek, ráadásul hasonló helyzetben lévő nőtársaikkal. A szülés utáni depresszió esélye csökken, ha a nő, közösségben fizikai és mentális gyakorlatokat végezve hozza magát újra formába. Így ebben a női körben a beszélgetésre is mindig szánunk időt – órák előtt vagy után.

 

6-12 hónapos korig jógázunk a babákkal ebben a csoportban, az órák 60 percesek.

 

                                                                                                     Juhász Ágnes